8th Symphony

En fortsättning...
It is currently Sun May 26, 2013 7:37 am

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Jag lämnade allt bakom mig... a Minecraft adventure tale
PostPosted: Sun Oct 31, 2010 1:19 pm 
Galen Kyckling

Upplägget blir ungefär som en saga, vid olika vägskäl kommer ni, läsarna, få bidra till hur händelserna fortlöper.
Jag ska försöka uppdatera några gånger i veckan iaf, beroende på hur mycket tid jag får över.

Med detta sagt...

Let's begin!

Du tröttnade på ditt liv i den lilla byn på andra sidan havet, sa farväl till dina nära och kära och byggde en båt. Med denna seglade du ut i det blå, mot horisonten, mot äventyren i fjärran. Efter en blåsig eftermiddag ser du cumulonimbus-molnen torna upp sig och förstår att en storm är på väg.
Du kämpar och klamrar dig fast vid en tunna, men det finns ingenting du kan göra, båten kapsejsar och du tappar kontrollen över var du är.
Regnet öser ner och åskan dundrar i skyn...

Allt blir svart...

Du vaknar omtumlad, men levande, på en okänd kust. Du ser inget spår av skeppet, all din proviant och alla dina redskap är borta. Efter en tur runt i din närmaste omgivning märker du att det finns både kor, får och höns som fritt springer runt bland träden. Ditt hopp återvänder och du börjar plocka loss lösa trädgrenar från träden. Efter en stund har du fått ihop en arbetsbänk, och med dina hantverkskunskaper (som du förvärvat från din fars snickeriverksamhet) lyckas du konstruera några enkla verktyg av trä.

En hacka, en spade och en yxa.

Yxan använder du för att snabbt samla på dig kött från grisarna, och även lite ull från fåren. Yxan går tyvärr förlorad i processen.
Framför dig ser du stora berg torna upp sig. Bakom dig har du kustlinjen och du känner en svag bris genom ditt hår.

Image

Frågan är nu...
Vad gör du nu?

1 * Börjar bygga en stuga av trä utmed kusten
2 * Fortsätter inåt landet och försöker hitta en bra plats för en eventuell boplats

Vad tycker ni? Jag skulle nog säga att vi fortsätter inåt landet faktiskt, men jag vill ha era åsikter!

Profile  

Post subject: Re: Jag lämnade allt bakom mig... a Minecraft adventure tale
PostPosted: Sun Oct 31, 2010 1:24 pm 
Trähatt

Utforska det mörkare partiet där borta i jakt på kol

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 1:30 pm 
Galen Kyckling

Eftersom det verkar vara lite låg aktivitet nu mitt på dagen så kör jag på ditt förslag. Grottan ska utforskas! Jag hoppas vi överlever natten.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 2:07 pm 
Galen Kyckling

Image
Efter en inte så lång vandring når du foten av berget, bara för att märka att grottan inte alls var någon egentlig grotta, utan bara en mindre håla in i bergväggen. Ut ur denna håla flyger dock plötsligt en PIL (!?!) som du precis lyckas undvika. En vandrande odöd, ett skelett med pilbåge, går mot dig och du får panik, snubblar över en sten och känner hur det knakar till i foten. Den är vrickad. Du tänker att slutet är nära och sluter ögonen... då plötsligt hörs ett fräsande ljud och skelettet tar eld! Det segnar ner i en hög med damm som blåser bort i vinden. Du tittar på himlen och drar slutsatsen att solens strålar skyddat dig mot säker undergång.
Försiktigt känner du om foten går att stå på. Efter några steg konstaterar du att det inte verkar vara allvarligt.
Du letar efter någonting som kan användas i grottan/hålan, men hittar bara några svampar under ett träd.

Image
Däremot verkar det finnas någon slags mineral högt uppe i berget. Efter att ha rannsakat ditt minne kommer du ihåg din faders ena uthus där han förvarade råvaror och drar slutsatsen, efter att ha analyserat formen och färgen så gott det går, att mineralet som du ser (men inte kan nå) måste vara kol. Dagen börjar närma sig sitt slut och du känner att en ljuskälla skulle kunna ge dig lugn i nattens mörker... Facklor behöver kol, och facklor ger ljus. Du måste hitta kol du kan nå!

Image
Intill bergväggen hittar du något som ser ut som ett hål, men som vid närmare undersökning visar sig vara en riktigt grotta! Med tanke på din halvskadade fot och bristen på ljus känner du dock att det inte är någon bra idé att bege sig ner i berget riktigt än. Du bestämmer dig för att ta dig upp på en av bergstopparna istället för att få en överblick av landskapet.

Image
Solen har börjat gå ner och du ser ut över vidderna mellan bergen och havet. Du planerar att sova under ett av träden i väntan på morgondagen och kanske äta lite av köttet du skaffat tidigare för att återfå krafterna. Du tänker tillbaka på byn du kommer ifrån och undrar om du gjort rätt val, men slår snabbt bort tanken och fokuserar istället på morgondagen.

Mörkret lägger sig som en matta över landskapet och på avstånd hörs besynnerliga ljud från okända varelser...

Vad händer nu?
Förslag är välkomna!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 2:12 pm 
Deutschneylander

bygg en bivack för skydd under natten

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 2:50 pm 
Galen Kyckling

Image
Långsamt sjunker solen i horisonten medan du gräver ett hål med spaden bredvid träden uppe på bergstoppen...
Några jordväggar ger dig förhoppningsvis tillräckligt med skydd för att överleva natten.
Förhoppningsvis är det här den första av många...

Ovanstående fråga kvarstår, ge förslag på vad vår "hjälte" kan tänkas hitta på i den förlovade värld han hittat.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 3:06 pm 
Trähatt

Så fort gryningen kommer, klättra upp på de högsta kulle du ser och blicka efter plan mark, en bergstopp eller en dal att bygga ett mindre fort på/i

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 9:18 pm 
Galen Kyckling

Gryningen kommer...

Image
Natten blev som väntat inte särskilt lugn. Din lilla jordborg omringades av odöda (både skelett och zombies) och en tidigare okänd grön varelse. Efter ett snedsteg uppe i trädet kom du för nära den, och ett susande, pysande ljud hördes... plötsligt EXPLODERADE den gröna varelsen, och drog med sig några odöda. När ljuset åter föll över dalen kunde du se många brinnande varelser på avstånd, och framför dig såg du hålet som den exploderade varelsen lämnat efter sig.

Image
Du lämnar berget och klättrar över till andra sidan dalen. Bergstoppen här uppe är betydligt större och även plattare än den du var på nyss. Du tar fram din spade och börjar gräva...

Image
SUCCESS! Du beslutar dig för att börja bygga ett hus på den platta ytan du just skapat. Under arbetet lyckades du även hitta några bitar KOL i marken! Allt tyder på att denna dag blir mycket bättre än den förra. Du fortsätter att samla in material och bygga enklare verktyg, den här gången av sten istället för trä.

Image
Efter mycket grävande och huggande börjar ditt lilla hus faktiskt likna ett hus! I det har du nu också en kista för att kunna förvara alla saker du hittar ute på dina upptäcksfärder i närområdet.

Vad händer nu?
Det är upp till er att bestämma vad nästa stora move blir. Ska vi stanna kvar och samla sten och bygga vidare på huset, eller ska vi scouta området efter en bra plats att börja gräva efter andra mineraler på? Utforska de närliggande grottorna? Bygga en rustning av läder? Kom med åsikter och förslag!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 10:54 pm 
Skaldjur

Kverulant wrote:
Utforska det mörkare partiet där borta i jakt på kol

Jag läste "Utforska det mörkare partiet där borta i jakt på kjol"

Det var roligt.

Men scouta runt vafan, du måste ju veta vad du kan göra innan du bestämmer nästa drag!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 11:27 pm 
Deutschneylander

Odla skägg, knarka och ligg med horor.

Eller vänta, MAN KAN INTE GÖRA DET! :x

Profile  

PostPosted: Tue Nov 02, 2010 2:10 pm 
Galen Kyckling

Heheh, skulle vara grymt om Notch slängde in blurred vision eller nåt om man åt konstiga svampar.. eller att man börjar se saker som inte finns. Anyway, kommer nog snart en liten update till.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 02, 2010 4:28 pm 
Galen Kyckling

Mini-update!

Image
Efter ännu någon dags försiktigt utforskande av de omgivande skogspartierna och bergen står huset äntligen färdigt! Några små mängder ytnära kol har också påträffats och ligger nu i säkert förvar i träkistan du konstruerat. Kolet var nog för att kunna smälta ner lite sand till glas för fönstren i huset, samt bygga några facklor. Det står nu även klart att solen går upp på den sidan av huset som dörren är placerad på (kortsidan som vätter ut mot klippkanten) och vi utgår därför från att det är ÖST.

Image
Här är det vi lyckats samla ihop än så länge. Lite blandat smått och gott.

Image
Här är en jättekass karta.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 02, 2010 5:04 pm 
Har för mycket fritid

Bygg en mur runt huset och börja skriva i jag-form.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 02, 2010 5:10 pm 
Galen Kyckling

Huset är omgivet av stup så en mur känns onödig. Den sidan som inte har stup kan få en liten mur iofs. Och ang. jag-form... ja. Det kan jag göra istället.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 12, 2010 2:11 pm 
Galen Kyckling

Liten update här så ni ser att tråden inte är död... en mur har blivit byggd och huset är lite finare, dock har jag enorma problem med creepers och annat som kommer och förstör och spränger delar av landskapet jag tänkt fixa med... :( Men det blir nog bra ändå. Bilder kommer snart!

Profile  

PostPosted: Sun Nov 14, 2010 11:28 am 
Moderhjärna

jag tycker du borde bygga en herrgård, ett palats! Och fixa en skön rustning, kanske ett texturpack? Typ Doku RPGs texturpack! Vågar inte prova det själv :( Men det ser niceigt ut.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 13, 2010 10:23 pm 
Galen Kyckling

Image
Dagen gryr återigen över min boning, som efter mycket arbete faktiskt verkar likna ett hem! En träterrass på klippan åt öst är det senaste projektet. Nätterna är fortfarande svåra att genomlida, ljuden från varelserna runt huset gör min sömn orolig...

Image
Image
Varje morgon måste jag ta ett varv runt området jag utsett som mitt och oskadliggöra de exploderande sattygen som hemsöker mig. Jag har flera gånger kommit för nära dem och förödelsen är stor. Ytterliggare murar och försvarsanordningar måste konstrueras för att hålla kräken på avstånd.

Image
Mina planer för att utforska en av de närliggande grottorna har även påbörjats, om än i liten skala. Några enstaka facklor har placerats en bit in i den yttersta delen av grottan, som även visat sig innehålla kolfyndigheter. Vidare utforskning är planerad i framtiden.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 15, 2010 4:58 pm 
Galen Kyckling

Det börjar ta form...

Efter många dagars grävande, planerade och byggande står grundstommen till min högt belägna bostad färdig. Ett flertal nya områden är under utveckling, bland annat har jag utsett platån väst om huset som lämplig mark för odling av vete. En mindre trädgård med stenpelare är påbörjad ovanför platån för att i ett senare skede delvis användas som utsiktsplats och för övervakning av skördarna.

Image
Trätaket på huset visade sig vara svårare att konstruera än jag förväntat mig, men efter mycket kämpande låg de sista plankorna på plats. På övervåningen finns det ännu inte så mycket att se, förmodligen kommer utrymmet senare användas som förråd.

Image
På husets (och bergets) norra sida finns numera en liten avsats med blomrabatter och en liten byggnad. Byggnaden är i själva verket ingången till ett meditationsrum jag hackat ut ur berget, med ett stort fönster i den södra sidan av bergväggen.

Image
Meditationsrummet kommer eventuellt senare utökas med ett bibliotek där jag kan samla mina anteckningar om detta främmande lands företeelser och varelser.

Image
Morgonljusets strålar lyser varje dag upp baksidan (västra sidan) av huset, där jag planterat rader med blommor utmed kullen jag grävt där. Jag har även konstruerat en mur som delar av husets baksida och trädgården med stenpelare. Flera träd kommer antagligen planteras här.

Image
Nere i trädgården med stenpelare har jag planterat några träd och lagt ut stenar på marken i ett symmetriskt mönster, allting för att skapa en så vacker och lugn miljö som möjligt.

Dagarna och nätterna går, men ännu har jag inte påbörjat en gruva för att leta efter de riktigt värdefulla mineralerna... Det ska nog bli mitt nästa projekt, om jag bara hittar en plats jag tycker är lämplig.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 15, 2010 5:24 pm 
Temp-bannad

Har glömt att kommentera innan men det här ser bra ut, fortsätt som vanligt :3

Du är ett jävligt bra dåligt exempel.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 15, 2010 8:53 pm 
Galen Kyckling

Kul att det uppskattas. Var lite seg efter de första uppdateringarna där ett tag, men nu har jag kommit igång igen. Det blir eventuellt en video längre fram också, så ni får en lite bättre överblick över hur området är upplagt.

En liten bonusbild (som iofs är kass):
Image
Det är alltså huset och berget sett från sydost.

Sen en liten teknisk fråga till er som har mer koll på Minecraft.. om jag vill ha en "flygbild" / top-down, går det att fixa på nåt sätt? Eller vet ni var jag får reda på hur man gör det (nåt forum el. likn.)?

Profile  

PostPosted: Wed Dec 15, 2010 9:02 pm 
Deutschneylander

Mysig trädgård. :)

[11:27:47] <+Ragathol> varför är mitt dasspapper parfymerat

Profile  

PostPosted: Thu Dec 16, 2010 9:22 am 
Har för mycket fritid

Thorsell wrote:
Sen en liten teknisk fråga till er som har mer koll på Minecraft.. om jag vill ha en "flygbild" / top-down, går det att fixa på nåt sätt? Eller vet ni var jag får reda på hur man gör det (nåt forum el. likn.)?

Cartograph

Profile  

PostPosted: Mon Jan 03, 2011 12:16 pm 
Galen Kyckling

Noteringar och anteckningar
Under en av mina dagsturer åt väster lyckades jag hitta en vassliknande växt som enbart verkar växa utmed stränder. Mina försök att plantera den närmare mitt hem har hittills varit fruktlösa, då jag inte har tillgång till något vatten i närheten av huset. Just nu är min plan att gräva bevattningskanaler och försöka konstruera en hink av järn för att kunna fylla dem med vatten från någon av sjöarna som jag påträffat i skogarna och dalarna. Om mina beräkningar är korrekta skulle jag kunna få igång en ordentlig odling av denna växt, som jag misstänker är möjlig att senare göra papper (och därmed böcker!) av. Att skriva på kohudar fungerar, men det är opraktiskt i längden.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 07, 2011 12:12 pm 
Galen Kyckling

Veteodlingen börjar ta fart!

Image
Efter mycket planerande och flera dagsturer till de närliggande sjöarna har jag lyckats få igång ett litet bevattningssystem för veteodlingen nedanför trädgården på den västra sidan av huset. Fortsätter jag i den här takten kommer odlingen av vass för papperstillverkning också snart vara i full gång! Jag har även påbörjat en liten gruvoperation i en närliggande kulle. Hittills har jag hittat både kol och järnmalm, framtidsutsikterna känns bra.

Image
Mina förråd behöver utökas snarast, det börjar bli överfullt i kistorna jag använt mig av hittills.

Image

Profile  

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 2:32 pm 
Har för mycket fritid

Tips: sätt staket runt dina odlingar annars kommer kreaturen trampa ner det.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC