Så vi skapar en ny värld, lägg märke till det fula lilla jävla vattenmärket som jag inte visste om när jag tog de tjugo första bilderna:

Jag har sett roligare namn.

Det här är lite spännande eftersom jag, bortsett från en liten omgång strax innan den här, inte har kört df sen i höstas och därför är det väldigt mycket som är helt nytt för mig. Vanligtvis så brukar jag söka upp speciella kartor och sen försöka bygga stora arkitektoriska mästerverk men nu när man inte ens kan söka efter en underjordisk flod så letar jag bara efter så någon mysig liten karta med mycket sten på.
Vi spelar!

Jag hittar en väldigt trevlig karta, jag tror att bergarter av intresse är dolomite, obsidian, marble och sand, höga höga berg och djupa dalar är också ett plus.

Jag kör ingen speciell startstrategi alls, utan tar bara med det nödvändigaste och en massa frön eftersom jag tänkte att nån kanske ville ha möjligheten att odla allt öppen. Om man är ny lägg märke till hur billigt städet har blivit!!
Dvärgarna jag tar med är, om jag minns korrekt, Miner, Miner, Mason/Mechanic, Wood Cutter/Carpenter, Grower/Cook, Grower/Brewer, och Stonecrafter/Building Designer. Någon av bönderna blev expeditionsledare.

Jag har alltid föredragit långa egna namn framför just den här namngeneratorn. Spelet kan börja!!!

Våra dvärgar anländer på en snöig bergstopp, så dramatiskt!

De ställer sig vid kanten av berget och ser att gräset är mycket grönare nere på platån, det blir deras mål.

De ser också en å ringla vid bergets fot, perfekt för att dämma upp med en jättedam(varför man nu skulle vilja det

).

Dvärgarna sätter igång med det dvärgar gör bäst då plötsligt...

Se upp Stukos!!! En jätteörn stör våra dvärgar i arbetet. Besvikelsen är stor i hela gruppen.

Löften om dörrar och upptäckandet av guld är tröstande för de stackars giriga dvärgarna.

Dvärgarna kämpar vidare...

...när de inte maskar!!!

De första riktiga rummen planeras.

Dvärgarnas fiende verkar ha lämnat dem ifred för tillfället.

En av de största förändringarna i DF2010 är att man inte längre kan odla på jord inomhus, nu gäller bara lera på sten ifall man vill ha klassiska dvärgodlingar. Jag löser problemet provisoriskt genom att helt enkelt låta dvärgarna hälla vatten på stengolv, det är rätt tidskrävande dock eftersom en hink med vatten inte är lika med en sjundedel av en tile, vilket är den vattenmängd som krävs för att det ska komma lera.

Som så.

Under tiden så lämnar dvärgarna sina spår på naturen utanför fortet.

Ett fort som förövrigt börjar ta form!

Sängbristen är fortfarande noterbar...

Ugh.

Helvete!

Närå, inte en enda onödig dvärg. En väldigt trevlig grej med df2010 är att varje invandrare får bortsett från sin huvudskill som hon hämtar sitt yrkesgrupp ifrån också har en helt uppsjö av alla tänkbara olika färdigheter istället för förutbestämda arketyper som tidigare.

Det kräver dock en del utbyggnader, och praktiskt då att den nya arbetskraften låter mina grävare arbeta på heltid.

Stanna kvar till efter pausen då fortfarande inget speciellt händer men kanske sätter jag igång med något storskaligt bygge som sen dumpas halvfärdigt och oanvändbart till den som tar över. Vem vet!