8th Symphony

En fortsättning...
It is currently Fri May 24, 2013 11:54 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Krocka med fiender och förgör dom! Vi Spelar Ys!
PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:19 am 
Moderhjärna

Image

Välkomna alla till den mycket försenade Ys LPn som jag utlovat! Äntligen här och tack vare lite små problem så måste jag använda ett annat videoredigeringsprogram och jag är lite rostig sedan min senaste LP.. Nåvål! Vad är Ys frågar ni?

Ys är ett action J-RPG, i Zelda-stuket men mer betoning på levlande och utrustning. Men det är fortfarande att springa runt, samla knasiga items och rädda en värld eller två. Ys är utvecklat av Nihon Falcom och jag kommer köra Ys 1, inte original versionen utan en remake som kom till PC. Ys 1 kom ut på PC-Engine/Turbografx-16 och utnyttjade då maskinens CD läsare till fullo. Konsolen var ju bland de första med CD läsare så folk möttes med röstskådespeleri (inget i denna remake version dock!), fantastiskt fint animerade sekvenser och ett exploderande soundtrack, något ni säkert kommer se spåren av här i remaken.

Men det finns en sak som Ys nog är mer känt för än sin grafik, remixade och älskade musik (1:an och 2.ans musik gör av Yuzo Koshiro! Som bland annat gjort Streets of Rage musiken! Hell yeah!!). Det är hur man faktiskt strider.

Ja, eller vad man ska kalla det. Kort och gott, man krockar med fiender helt enkelt. PC Engine må vara en gammal konsol men NES är fan äldre så jag vet inte varför det var såhär men grejen är att du går emot en fiende för att göra skada. Går du rakt på så tar du och fienden skada, men träffar du på sidan av spriten eller träffar fienden i ryggen gör du skada utan att träffas själv. Låter det skumt? Ja, ni får se själva sen... Det funkar dock! Nyare Ys spel har dock lagt in lite svärdsvingande.

- - -

Spelet handlar iaf om upptäcksresande Adol Christin som är ute på haven och hamnar mitt i en storm. Inte vilken storm som helst utan Storm Barrier. En evig storm som skyddar landet Esteria. Adol blir skeppsbruten på Esteria så utan att ha ett medel att ta sig hem med börjar vi utforska landet vi hamnat på...

:: Karaktärer Vi Mött ::

Adol Christin
Image
Hjälten! Äventyraren! Mannen som pratar utan att ha dialog! Skeppsbrott inträffar under våran färd ute till sjöss och så landar vi mystiskt på kontinenten Esteria, utan varken rustning, vapen eller andra föremål. Happ!

Profile  

Post subject: Re: Krocka med fiender och förgör dom! Vi Spelar Ys!
PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:21 am 
Moderhjärna

Bra och ha post, kanske lägger nåt här sen. Vem vet!?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 3:18 am 
Moderhjärna

Yes! Första updaten!

Men innan vi börjar, njut av lite intro!
http://johanz.blip.tv/file/4068190/

Hell yeah, sammanfattar lite löst om vad som hände och det är rätt fint gjort.

Eftersom detta är en hybrid LP och spelet är så udda och har rätt sköna bossar och fantastisk musik så kommer jag publicera lite videos här och var för att ni ska få en känsla för musiken, estetiken och hur spelet spelas. Men majoriteten av en update blir screenshots. Så oroa inte!

Jag börjar med en video iaf för att spelet börjar så fint och stämningsfullt!

http://blip.tv/file/4068869
(Sorry för de abrupta sluten på klippen men jag skulle gjort allt spejsat och coolt men Vegas funkade inte så jag kör med ett program jag kan nada om!)

Vad gör man efter man blivit strandsatt på en ö utan pengar? Man går till lokala vapensmedjan.. Affären.. Placet! Men icke. Det är låst. :(
Image

Hamnen är riktigt fin dock! Fiskmåsar i luften, folk är glada och inga monster på mils avstånd! (ok där ljög jag)
Image

Det finns jättemycket olika hus att gå in och titta i! Förutom att det bara är NPCer som säger dynga som har lite relevans till story eller ingen alls så är faktiskt alla NPCer unika. Både i utseende och namn. Detta gör faktiskt att man ändå bryr sig om att de har ont i magen. Den där Slaghf (sicket namn) verkar vara en skön dude iaf.
Image

Det kommer bli en del dialog i början för att de har rätt mycket att säga men tro mig, jag skippar alla sådana här onödiga NPC konversationer i framtiden, om det inte nu är något viktigt och häftigt som sägs! Och Minea ja, kan det vara en närliggande stad måntro? Hmmmmmmm!
Image

Var é brudarna?
Image

Jo, jag åkte bara igenom er barriär av stormar som ingen passar igenom på evighetstider!
Image

Alltså jag gillar inte namnet Buldo. Sluta säg Buldo gamle man. :(
Image

Oj! Nu börjar du snacka NPC gubbe. En spågumma som verkar relevant för storyn!? Jag vill till Minea direkt! Vad gör jag kvar här egentligen?
Image

Åh nämen titta! Picards! Ja, nej, de är inga kaptener utan jättesöta grisdjur som den här BARBARISKA MANNEN tycker är JÄTTEGODA ATT ÄTA! :( Fy fan. Hur kan man vilja äta en picard...
Image

Jag menar titta på dom!!!
Image

Okej, vi kanske borde göra något kreativt så vi går och hälsar på Slaghf. Han räddade ju oss och verkar ha koll på läget iaf.
Image

Eftersom alla NPCers spritemodeller är unika så kan det vara svårt ibland att veta vilka som är unik unika karaktärer med porträtt och vilka som bara är utfyllnad.
Image

Det var ju du som höll på och störde mig förut ju!
Image

Jag borde skaffa lite coola TLN emotes för situationer där man inte kan kommentera något vettigt. Nästa update kanske?!
Image

Ja, va, naäeee.. Jag undvek typ.. Alla.
Image

Okej, typ alla NPCer man krockar med (finns ju ingen actionknapp när man är ute och springer, så att krocka med saker är så man tja, aktiverar konversationer och slåss) säger att det är demoner överallt och gruvor har blivit övergivna och folk har flytt ifrån vissa städer och yadayada. Vi ha helt enkelt kommit missat Esterias turistsäsong.
Image

Ja nä, förbannelse är det nog inte.
Image

Så du startar en milis för att få upp folks hopp, härligt Slaghf! Du får gärna hänga på och hjälpa mig äventyr---
Image

Hmm ja, låt gå då. Du räddade mig ju, typ.
Image

Och ja, jösses, vi får fråga en massa! Detta är egentligen inte så viktigt men om ni vill fördjupa er mer i Ys värld så kan jag rekommendera att läser lite nedan. Jag bildlänkar det inte för det skulle nog bli för mycket, men kategoriserar och gör det lite fint iaf Ska experimentera lite med dialogträd i framtiden! Kanske gör ren text översättning på dessa fördjupningar. Ni får skriva vad ni tycker!
Image

[Barbado]
http://i929.photobucket.com/albums/ad14 ... -22-94.png
http://i929.photobucket.com/albums/ad14 ... -27-59.png
http://i929.photobucket.com/albums/ad14 ... -31-37.png
http://i929.photobucket.com/albums/ad14 ... -33-74.png
http://i929.photobucket.com/albums/ad14 ... -37-31.png

Fan vad mycket det blev.. Jag kör text istället, ni vet hur han ser ut!

[Esteria]
There are a few towns... here in Barbado, the walled city of Minea, and up in the mountains, Zeptic Village.
Not long ago, there was also Rastin Village, but the mine there was closed, then demons raided it. No one lives there now.
The place where I found you is known as Whitehorn Beach.
Mother-of-pearl pieces are all over there. It's very beautiful... nice to walk along if the demons aren't around.
What else... oh yes. Darm Tower. Esteria's claim to fame. It's an ancient ruin that seems to reach the clouds. On a clear day, you can see it all the way from Promarock.
Well, there are a few famous places, but they've been infested with demons ever since the Thunderstorm Barrier appeared.
Traveling is very dangerous nowadays.

[The Storm Barrier]
It appeared... Let's see, about six months or so ago. The storm started on a night when some trade ships carrying silver set out from Barbado.
Buffeted in the storm, the ships were horrendously damaged, and were washed up, broken to pieces on Whitehorn Beach.
We first thought it was just an isolated incident, but since then, all the ships that have sailed have met similar fates.
That's how the Storm Barrier began. And now the people of Esteria can't set one foot off the island.
Nowadays, most people are just kind of resigned to that. Myself, I'm just not that easygoing.

[The Militia]
At the same time the Storm Barrier appeared, demons began showing up in Esteria.
One of those is what attacked you that day on the beach. It's what's known as a "Rheboll".
The demons first appeared on the round up the nearby mountain, but they soon began to attack the villages. Barbado in particular was hit badly.
It's just as bad in Minea, but since it's protected by a solid wall, people can live safely within.
Zeptic was spared, even though it has only a fence surrounding it. It's said to be the blessing of a mystical bell.
We have no such luck here, so we have to defend the town ourselves. What choice do we have?

Näe, nu börjar jag bli trött på allt detta jäkla snack. Nu går vi ut och slåss!!
Image

http://blip.tv/file/4068960 FIGHT! Såhär går det till! notera hur jag elegant krockar lite snett med fienderspritesen :blackteach:

Men uhh..

Det gick inte så bra. Vi gör minimal skada mot trästubbarna eftersom vi inte har någon utrustning att slåss med. Eftersom armoryt i Barbado verkar vara låst så får vi helt enkelt kuta förbi fienderna så gott det går!

Om ni såg stridsvideon så såg ni att det bara klingade när jag gick emot dessa. Det är mest för att jag är för låg level och har för lite attack för att kunna skada dom ett bättre vapen eller ett par levlar löser biffen!
Image

Vi når äntligen staden Minea! Skulle det inte vara en spågumma här? Kul grej med skylten. Jag har knappt gått något alls. Tog cirka 10 sek att springa upp dit så jag antar att Krimelye är deras ord för meter. För det var verkligen inte lång, haha.
Image

Akta klippkanten annars dör man! (nä det gör man inte Omöjligt att gå utför stup!)
Image

Det tar längre tid att springa RUNT staden och fram till portarna än att springa från Barbado till Minea. Tycker det säger något om storleken! Okej, nu överdrev jag. Det är typ lika länge man får doola runt. Men ändå! Episk stad!
Image

Ja, äntligen vid Minea! Spelets första klassiska RPG-stad. Här finns taverna, doktor, spågumma, utkikstorn, smedja.. You name it!
Image

Jag kikar runt lite och och oj! Hon ser annorlunda ut! Måste vara viktig om man har en kåpa!
Image

Möt Lair! Hon vill spela på sitt munspel gjort av SILVER! Inte undra på att den försvann, tjuvar lär ju ha tagit den direkt.
Image

Jaja, låt mig pigga upp dig. Den är värd säkert jättemycket i baht! Thailändskt myntslag du vet.
Image

"J-jaså?" säger Lair. "Ja, vet du förresten vad thailändarna använder för att inte förlora sina pengar?" frågar Adol.
Image

"Nää... jag vet inte.. Vad?" svarar Lair.
Image

"En baht-plug."
Image

"va"
Image

Okej, istället för att roa damer med goda skämt så kollar vi in tornet bakom henne och tar några trappor upp.
Image

Aha! Utkikstorn! Och sedär, ett ännu högre torn. Som når skyarna. Det där måste ju vara Darm Tower. Eller?
Image

Ooh, en doktor. Om det är ett japanskt spel så måste ju doktorn vara..
Image

Ja. det var det. Moving on! Och NEJ! Man kan inte ligga med folk. Jag vet att det är fina porträtt men det här är ingen snuskig visual novel som TLN skulle läst eller något sådant! Fy!
Image

Vi drar in på den lokala krogen istället och kikar lite.
Image

Visst ser alla unika och häftiga ut här?! Men faktum är att bara de tre i mitten har något vettigt att säga, typ, så vi pratar med dom!
Image

Tjena! Jo jag är från Barbados!-- Barbado. Menar jag.
Image

[Bartender Orman]
... Barbado, you say? Ah, you're the lad who crossed the barrier, and was washed up on the beach!
I heard about you from some of the Barbado Militia who were in here earlier.
Sorry about that; I guess that came off as kind of suspicious.
Lately, there have been alot of breakins. I had intially wondered if you might have been one of the thieves.

Jaha, TACK FÖR DEN. Would not drink here again. Ever! :x

[Muscular Man Garreck]
My name's Garreck. I've been hired by the city to hunt down the thieves.
Will you have a drink with me?
[Yes] (Jag menar, självklart! Trots pissig bartender!)
They say that long ago, there used to be Roda trees in this country. Its seeds are said to be one of the finest delicacies in the world.
I'd love to taste one just once before I die I don't suppose you've seen one?

Sätta en femma på att Rodaträd dyker upp i spelet sen?

[One-eyed Man Donis]
Mister! Might you listen to my troubles?
[Yes]
I lost a really nice sapphire ring that I bought to give to my wife.
I can't go home without it... Damn it, I'll bet this is the work of those thieves again!

Aha! Äntligen ett quest för en äventyrare! Eller ja, vi har två saker att göra nu iaf! Eller tre egentligen. Hitta silvermunspelet. Hitta safirringen Hitta spågumman i staden Minea!

Vi talar lite med Mister Doug för han ser så hård ut.
Image

Ska jag vara ärlig så låter det som demonerna förbättrat din levnadssituation med 100%!
Image

Vi kollar i den obligatoriska RPG shoppen för generella items istället!
Image

Safir.. Vänt va. VÄTNA NU. Du är nog inte så ärlig, hur fick du tag i den? Och hurk, den kostar 1000 guld!! Vi får återkomma sen och handla tillbaks stöldgodset. Eller så var det denna man som sålde ringen i första taget till vår en-ögde herre? Ni ser, Ys är ett djupt spel.
Image

Är det så jäkla ovanligt?
Image

Haha jovisst. Det blir nog bra så.
Det man faktiskt kan köpa här inne är ju Wing och Mirror. Wng transporterar ut en ur grottor och Mirror gör att fiender ibland inte gör så mycket mot dig. Men kan gå sönder. Har aldrig kört med den för man slafsar sönder allt ändå!
Image

Vad sägs som att handla lite utrustning?! Så vi faktiskt kan börja döda saker effektivt istället för att puckla på med knytnävarna!
Image

Oh yeah nu blir vi farliga!
Image

Short sword kostar 500 guld så vi köper den! Jajamensan! Nu börjar vi komma nånvart i Esteria!
Image

Butiken brevid säljer rustningar och denna kostar 400 guld. Så eh, vi sparar pengarna och köper nåt fetare sen istället! Vapen är viktigast då stridsystemet inte är så krävande.
Image

Vi utforskare vidare och...
Oh den där symbolen. Vad tror ni finns här inne?
Image

Satan vad spågummit! Nu har vi kommit rätt! Äntligen kanske vi får lite insikt i vad fasen som händer på den här ön!
Image

Milda meloner! En kvinna! Jag menar, inte gumma! Utan en riktig kvinna! Du, vet du vad thailändare--
Image

Nä, var det kanske mitt röda hår som avslöjade allt?
En fin grej är att alla porträtt har animerade ögon. Utom shopkeepers och så. :(
Image

[Spågumma--]..

[Spåkvinnan Sara]
Did you come here... by crossing the Storm Barrier?
Goddess... Thank you... I have waited so long for this day.

You are the one whom I've been searching for.
Please, get your equipment in order, then return here. I must beg a favor of you.

Jaja, okej, jag köper väl den där rustningen då! :3 För din skull! Notera hur vi hade 10 STR förut och 10 DEF, men med våra nya prylar så är vi hårda!
Image

Nu! Spåkvinna! Berätta för mig varför du så gärna vill ligg---
Image

Amen--- Skölden kostar 700!! Så mycket har inte jag! Kan du inte bara berätta istället? Nähepp.. Aja, ni vet vad det betyder! Det blir mörda! Döda! Klå! I nästa update!

Bonusvideo! Njut av mysig musik i Minea och lite generellt utforskande!
http://blip.tv/file/4068983

Så i nästa update så kommer vi mörda till oss pengar! Köpa en sköld (jag hoppas verkligen det iaf!)! Utforska norr om Minea! Förstå varför spågumman längtat efter oss så länge?! Vad är våran roll i detta!? Mer i nästa avsnitt av Vi spelar krocka med fiender, the game. Ys alltså.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 11:17 am 
Temp-bannad

grindan gaem

Jag tror lite kortare updates skulle göra susen, just nu är det väldigt många bilder och väldigt mycket text i en update och tror det blir lite för mycket per uppdatering.

Jag gillar hursomhelst, det är väldigt Johanz :3

Du är ett jävligt bra dåligt exempel.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 11:39 am 
Moderhjärna

Jo vet, skärde ner ganska mycket ändå! Och det brukar ju vara så i J-RPG, alltid mycket text i början innan man kommer till det roliga! Kommer bli mer balans nu med action och annat.

TLN kör med ungefär lika många bilder per updates, de är bara mindre! Men jag ska nog kunna göra underverk om jag placerar en video mer korrekt och så.. Ska experimentera! Ville ge er en mustig update så spelet hinner börja och landa på lite av en cliffhanger plus att man blir introducerad till allt.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 1:30 pm 
Moderhjärna

Skriv gärna ner önskade förbättringar så ska jag kolla upp det! Ska kanske beskära bilderna lite och allt! :blackteach:

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:00 pm 
Deutschneylander

Ska läsa sen! :)

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:04 pm 
Galen Kyckling

Ja alltså istället för 50 av samma stillbild på en karaktär kan du väl bara posta bilden en gång och sen transkribera samtalet, så blir det lättare för alla

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:11 pm 
Skaldjur

I like! Men ja mindre bilder kan vara en idé, inte så jobbigt att scrolla nu men kan tänka mig att det lätt blir overload senare med flera updates på samma sida lite beroende på vad man sitter med för dator/webbläsare, eftersom en av dina bilder tar ungefär lika mycket som 8 bilder från valfritt snes-spel.

If you have a girl in your house and you want to rush to the computer to ask what to play, you'd have to cover the distance from your front door to the computer, first halving the space, then halving that space, shaving the remaining space into infinitely smaller sections of space and you'll never reach the computer. Also the girl is imaginary. Also the room is adorned with anime wallscrolls.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 2:29 pm 
Moderhjärna

Transkibera mera och göra något åt bilderna, mindre och mindre i storlek kanske! Ska utforska möjligheterna iaf. Har redan lite planer på nästa update. Ska försöka fixa karaktärsporträtt för transkiberingen då också och göra den lite roligare!

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 6:05 pm 
Deutschneylander

Fint spel! :3

Jag blir dock lite förvirrad av att dina kommentarer står ovanför bilderna, men det kanske är en vanesak. :)

Profile  

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 8:03 pm 
Moderhjärna

Icke! Jag gör detta för er skull så i nästa uppdatering så kommer ni få dem under bilderna istället! :3

Profile  

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 11:32 am 
Galen Kyckling

Det enda jag reagerade negativt på var som sagt texten över bilderna, men eftersom du är så mysig skulle du ändra på det :3

Musiken är verkligen jättetrevlig och stridsmusiken var feeeet

Profile  

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 5:51 pm 
Moderhjärna

Mm, håller på och sammanställer lite bonus där jag ska ladda upp låtarna som vi stött på så man kan tanka hem och lyssna! :3

Profile  

PostPosted: Tue Sep 07, 2010 4:49 pm 
Moderhjärna

Ny sida ny sida ny sida! Osv. Blir för mustigt annars!

Och jag ska göra en ny update snart, men jag åker till Tyskland nu och är tillbaks den 15:e men jag ska försöka klämma in lite musik som lovat iaf! :blackteach:

Kanske en kort miniupdate? Men då vill jag ha en ny sida! :3

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC